MİNARENİN KILIFI

Tipler

Karagöz
Hacivat
Zenne
Çelebi
Beberuhi
2. Zenne
Tuzsuz Deli Bekir

Hacivat, şarkı eşliğinde gelir…

Düğün yeri, gelin geldi oy oy.
Bizim damatlar gelini sevdi oy oy…

Hacivat gazelini okur…

Hay hak!
Şu dünya bir sınavmış bildik
Dersini iyi bilen geçermiş öğrendik
Yaradan yaratmış erkekle dişiyi dedik
Bir erkek bir dişi evlenmeliymiş söyledik
Damatları tespih tanelerine dizdik
Gelini, Kanlı Nigar belledik
Haydi artık oyun başlasın dedik
Bir münasip koca, bizim zenneye istedik.
Açtık perdeyi eyledik viran,
Şu damat adayları çıkıversinler yan taraftan…

Hacivat: İlk yiğit geldi sağdan. Aman efendim kısaymış da hem boydan hem akıldan. (Beberuhi girer. Sağ tarafa kurulur)
Hacivat: İkinci yiğit geliyor yandan yandan, aman da pek beyzade, pek yaman. (Çelebi girer, Beberuhi’nin yanına geçer)
Hacivat: Üçüncü yiğit geliyor ardından. Aman haber olsun, Kara gözlü yakıyor adamı damardan. (Karagöz girer)
Karagöz: Ne? Yıkıyor mu damı şahmerdan?
Hacivat: Aman Karagöz’üm, sana iltifat etmek istedim.
Karagöz: Fitili bana mı atıp gitmek istedin?
Hacivat: Yahu Karagöz’üm benim iki gözüm.
Karagöz: Söyle benim kara gözlü öküzüm…
Hacivat: Geldin meydana, ol artık kibar. Bak burada damat oldun, herkes seni süzmek için bakar.
Karagöz: Hergele yüzüme mi bakar?
Hacivat: Yahu Karagöz geç artık yerine. Şimdi bir dilber gelecek, eğil de bak hele.
Karagöz: Şu gördüğüm hal, hal değil mi? Hele hele… (Diğer damat adaylarının yanına geçer)
Hacivat: Şimdi haremle selamı ayırmak lazım. Ortaya süslü paravanı çekmek lazım. Soldan gelen  dilberi sizlere takdim lazım. Kanlı Nigar’ın suallerine cevap bulmak lazım.  (Kanlı Nigar girer)
Zenne: Aman üç talip bir imame, diziliverdiler ipime. Bir sualim var sizlere, acep minarenin kılıfı nerede?
Karagöz: İniverdin Göztepe’den elime, hergele.
Hacivat:Yahu Karagöz’üm, sıran gelene kadar bekle. Birinci yiğit bu soruya cevap versin hele…
Beberuhi: Camiye gittim kılıverdim namaz. Kapalı çarşı’dan basma alır, kılıf dikerim bir haz.
Zenne: Aman ne söyler bu deli? Cami kılıfına yetişir mi basma entari? Yok, yok istemem ben bu herifi…
Hacivat: Beberuhi kaldı sınıfta. Aynı soruya bir cevap da Çelebi bula.
Çelebi: Bir hülyalı bakış namaza durmuş. Benim kalbim  her yerde ezan sesi arar olmuş. Namaz isterse, ezan onu bulurmuş. Minarenin kılıfına kimin ihtiyacı olmuş? 
Zenne: Aman bu beyzade pek şekerdir. Hatır naz sözlerle akıl çelmektedir. Lakin bu da bulmadı minareye kılıf. Acep bu işin sonunda beni ne beklemektedir?
Hacivat: Şimdi sıra Kara gözlü yiğitte, Karagöz’ümdedir. Onun vereceği cevap, sonucu belirleyecektir.
Karagöz: Namazda sevap çok, ben sevabı neyleyim. Ezanda işim yok, camiye gideyim. Camide gözüm yok, minareyi göreyim. A kudurmuş karı, sana kılıfı nerde vereyim?
Zenne: Aman Karagöz efendi, diline destur çek. Yoksa namazda gözün, minarene fermuar çek.
Karagöz: A kokmuş kadın ağzın ne söyler? Minareden önce senin ağzın kılıf ister.
Hacivat: Aman Karagöz, bu nasıl laf öyle?
Karagöz’ün karısı girer.
2. Zenne: Herif! Boyun devrilsin Karagöz!
Karagöz: Amanın geldi bizim özlü söz.
2. Zenne: Ne işin var bu yarışmada? Benim gibi kadın üstüne gül koklanır mı daha?
Karagöz: Aman hatun, kaktüsüm yanı başımdayken, gül’ün dikeni yeter mi hiç bana? Senin gibi kaktüsün üstüne, gül koklar mıyım daha?
Tuzsuz Deli Bekir nara atarak içeriye gelir.
Tuzsuz: Heyt ulan! Anamı, babamı, bacımı kesen ben! Çarşıda, yan yan baktı diye adamı şişleyen ben! Ulan Nigar, senin aşkından geberdim! Seni benden alacak adamı gebertirim!
Karagöz: Deli deliyi görünce sopasını saklarmış. Bizim şaşkın hoca, minarenin kılıfını saklamış. Benim kaktüs, gülü dikeninden ayırmış. Kılıf kimde ise yarışı o kazanırmış.
Tuzsuz: O minarenin kılıfı da dümeni de bende! Yürü ulan Nigar, senin tapun elimde.
Zenne: Aman yiğidim bağırma. Ses tellerine yazık olur sonra. Gidelim bizim kasra, ben alayım udu elime, sen dinle, sen oyna…
Hacivat:          İşte bu yarış böyle sona erdi.
                        Kanlı Nigar, Tuzsuz’a gelin gitti.
                        Yıktık perdeyi, eyledik viran.
                        Varayım sahibine haber vereyim heman
                        Her ne kadar sürçü lisan ettiysek af ola.

Işık söner.
           
 Elif SOLAK

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Girdap

Düşündüğünüz her şeyin gerçek olma ihtimali.

Unutulmaz Film Karakterleri | Cilalı İbo